Međunarodni orguljaški festival održat će se od 31. kolovoza do 6. rujna ORGULJAMA VRATITI PRIJESTOLJE KRALJICE INSTRUMENATA
Nakon dvogodišnje stanke, ove godine Vedrana Koceić, direktorica Lifestylea d. o.o, ponovo pokreće projekt u ulozi suorganizatora, uz novog nositelja projekta, Pučko otvoreno učilište Buje, a uz savjetodavnu pomoć dipl. muzikologinje Valentine Badanjak Pintarić, te sinergijsku suradnju s novoosnovanom pulskom Udrugom za promoviranje i očuvanje orguljaške baštine Organum Histriae, čiji su mladi osnivači – predsjednica Elena Roce i dopredsjednik Krešimir Klarić – oboje magistri orgulja i strastveni zaljubljenici u kraljicu instrumenata
Ovogodišnji 21. Međunarodni orguljaški festival “Organum Histriae” održat će se u novom organizacijskom ustroju od 31. kolovoza do 6. rujna u Svetom Lovreču Pazenatičkom, Puli i Bujama. Festivalski tim čine Rosanna Bubola, ravnateljica Pučkog otvorenog učilišta Buje (nositeljica projekta), Vedrana Koceić, direktorica Lifestyle d.o.o. (izvršna producentica), Elena Roce, predsjednica Udruge Organum Histriae (umjetničko-organološka voditeljica), Valentina Badanjak Pintarić (muzikološka savjetnica i producentica) i Krešimir Klarić, dopredsjednik Udruge Organum Histriae (umjetničko-organološki savjetnik i asistent produkcije).
Ususret Festivalu, o tome što donosi ovogodišnji “Organum Histriae” govore Elena Roce i Vedrana Koceić.
“Orgulje slove za kraljicu instrumenata. Kako to da je instrument, inače marginaliziran i nedovoljno poznat široj javnosti, stekao tako laskavu titulu? Kroz višestoljetni razvoj zapadnoeuropske umjetnosti i kršćanske kulture, jedini dozvoljeni instrument unutar sakralnih prostora, a koji su ujedno i smatrani žarištima glazbenog izričaja, bile su upravo orgulje. Njihova posebnost je u tome što do početka ”tvorničke proizvodnje” nije postojao ”jedinstveni tip”, jednakog zvuka ili izgleda zbog čega možemo govoriti o unikatnim spomenicima kulture. Zbog te svoje posebnosti orgulje i dan danas privlače pozornost brojnih zaljubljenika u ovu vrstu kulturne baštine koja se sluša.”
Upravo je na tim premisama objašnjavaju Elena Roce i Vedrana Koceić, davne 1998. godine tvrtka Lifestyle d.o.o. utemeljila te deset godina vodila izvršnu produkciju međunarodnog intersektorskog projekta “Organum Histriae” (prvih godina pod nazivom “Dani orgulja u Istri”). Podsjećaju i da je u razdoblju od 2008. do 2017. godine projekt ugovorno vodila tvrtka Identitet d.o.o., uz pauzu 2018. i 2019. godine. Ove godine Vedrana Koceić, direktorica Lifestylea d. o.o, ponovo pokreće projekt u ulozi suorganizatora, uz novog nositelja projekta, Pučko otvoreno učilište Buje, a uz savjetodavnu pomoć dipl. muzikologinje Valentine Badanjak Pintarić, te sinergijsku suradnju s novoosnovanom pulskom Udrugom za promoviranje i očuvanje orguljaške baštine Organum Histriae, čiji su mladi osnivači – predsjednica Elena Roce i dopredsjednik Krešimir Klarić – oboje magistri orgulja i strastveni zaljubljenici u kraljicu instrumenata.
– Kroz svoju povijest, projekt Organum Histriae je lobiranjem kroz brojne popratne sadržaje i inicijative, kao i kroz bienalno međunarodno orguljaško natjecanje “Andrija Motovunjanin”, skrbio o očuvanju, kvalitetnoj brizi za povijesno vrijedne instrumente od kojih je nekoliko uspješno restaurirano čime se sačuvalo neprocjenjivo blago. Jednako važna misija projekta jest popularizacija orguljskog repertoara zbog čega je u posljednjih 20 godina u okviru festivalskog dijela projekta održan čitav niz programa koji su koketirali s drugim glazbenim žanrovima, poput jazza, folklorne ili suvremene glazbe, uz zadržavanje primjerenosti sakralnim prostorima u kojima su se izvodili, ističu Koceić i Roce.
Suglasne su i da će u umjetničkom svijetu 2020. godina definitivno ostati upamćena kao godina odgođenih koncertnih sezona, festivala i kulturnih događanja, no ističu da je za “Organum Histriae” ovo povratnička godina.
– Nakon dvogodišnje stanke, pričajući priču o orguljama u Istri projekt Organum Histriae i dalje je vođen prvotnom i temeljnom idejom vodiljom, a to je “vratiti orguljama prijestolje kraljice instrumenata i reinterpretirati ga u suvremenosti”. Jedan od glavnih ciljeva je i promocija sjajnih umjetnika manje poznatih široj javnosti. Glazbena scena, a osobito u Hrvatskoj, bogata je mladim talentima koji često nemaju priliku pokazati svoje znanje i umijeće. Ne umanjujući značaj europskih i domaćih orguljaških legendi koje je istarska publika imala prilike upoznati kroz protekla dva desetljeća, Festival želi omogućiti budućim vrsnim interpretima da se okušaju u solističkim i komornim recitalima na povijesnim i recentnim instrumentima. Stoga se koncept ovogodišnjeg programa, ali i sama produkcija, baziraju upravo na dodanoj vrijednosti koju donose iskustvo i znanje s jedne, te mladenački zanos i novi duh s druge strane. Festivalska pozornica se kroz tjedan dana seli iz mjesta u mjesto te na taj način barem nakratko oživljava instrumente koji su nerijetko zaboravljeni i u ostatku godine prepušteni samotnoj tišini, kažu Koceić i Roce.
Najavljuju da će ovogodišnji festival biti svečano otvoren 31. kolovoza “Fanfarama” Anđelka Klobučara u Sv. Lovreču Pazenatičkom u romaničkoj Župnoj crkvi Sv. Martina.
– Tu se nalazi instrument genija venecijanskog orguljarstva Petra Nakića iz 1735. godine (restauriran 2013. godine), a ugledni ansambl Trio Seraphim otvorit će 21. izdanje Festivala. Inspirirani orguljama Petra Nakića, najznačajnijeg hrvatskoga graditelja orgulja, članovi Trija Seraphim – sopranistica Monika Cerovčec, trubač Vedran Kocelj i orguljaš Pavao Mašić – donose izabrane stranice glazbenih djela u kojima se ogleda božanska ljepota glazbe kako su je prepoznali, čuli i zapisali skladatelji poput H?ndela, Mozarta, Frescobaldija, Gounoda i drugih. Naravno, glavni pogled bit će usmjeren upravo na orgulje koje će orguljaš Pavao Mašić, inače dvostruki pobjednik našeg Međunarodnog orguljaškog natjecanja “Andrija Motovunjanin”, prikazati u najboljem svjetlu, ističu Koceić i Roce.
Naglašavaju i da su se u okviru programa ovogodišnjeg izdanja Festivala željeli prisjetiti nedavno preminulog organologa, prof. Božidara Grge, veoma značajne osobe u Hrvatskoj kad je riječ o povijesnim orguljama, te velikog prijatelja projekta “Organum Histriae” od samog začetka.
– Kao nezaustavljivi entuzijast i veliki zaljubljenik u orguljašku i orguljarsku umjetnost kroz više desetljeća svog neumornog rada ostavio je velik i neizbrisiv trag. Nesebično je okupljao brojne mlade, širio svijest o značaju povijesnih instrumenata na ovim prostorima te je najveći naglasak stavljao na velikog Petra Nakića (don Pietro Nacchini), utemeljitelja dalmatinsko-venecijanske orguljarske škole. Upravo je prof. Grga zaslužan za otkrivanje pravog graditelja orgulja u Sv. Lovreču, danas jedinog funkcionalnog Nakićevog instrumenta u Istri. Njegov ”podmladak”, mladi hrvatski orguljaški entuzijasti rasuti širom svijeta danas nastavljaju njegovim stopama, a jedan od njih i u prijestolnici orguljaškog svijeta – Leipzigu. Ivo Mrvelj,
briljantan mladi improvizator i zaljubljenik u talijansku operu, svojim će recitalom 2. rujna odati počast prof. Grgi upravo u Sv. Lovreču, predstavljajući velike mogućnosti ovih iznimno vrijednih orgulja. Sat vremena šetnje Europom 17. i 18. stoljeća pružit će publici uvid u razne glazbene stilove od Purcella, preko Sweelincka i Bacha do neizostavnog Morandija čija glazba oduševljava svojom elegancijom i bezbrižnošću, kažu Roce i Koceić.
Naglašavaju i da su restaurirane orgulje Petra Nakića u Svetom Lovreču Pazenatičkom odličan primjer dobre prakse. Mlada orguljašica Vanna Piemonte redovito svira na misama, u liturgijskoj praksi, a na sastanku organizatora s načelnikom općine dr. sc. Markom Ljubešićem te župnikom don Ivanom Mlikotom 9. srpnja 2020. iskazan je i interes za intenzivnijom suradnjom, te zajedničkim osnivanjem istarskog muzeja orgulja, jedne od temeljnih ideja projekta “Organum Histriae”.
– Iduća postaja festivala je Pula, točnije Katedrala Uznesenja Marijina koja tajne orgulja skriva još od 14. stoljeća, a možda i mnogo ranije. Danas se u njoj nalazi najmoderniji mehanički instrument u Istri, što omogućuje izvođenje mnogo šireg opsega orguljaškog repertoara. Punu snagu ovog instrumenta doživjet ćemo udruženim snagama četveroručnog i četveronožnog dua. U petak, 4. rujna Elena Roce i Krešimir Klarić, nedavno diplomirani orguljaši koji su svoju suradnju započeli još u studentskim danima (četveroručni duo, pjevačko-orguljaški duo, partnerstvo u vođenju udruge), kroz odabrane ”hitove” pokazat će publici kako je za orkestar dovoljno – dvoje, kaže Koceić te najavljuje da nakon dvije večeri baroknih poslastica na red dolaze i kompozicije kasnijih razdoblja kroz koja se razvijao veliki glazbeni korpus – orkestar.
– Genijalan um poznatih skladatelja, od Mozarta do Dvor?ka i Klobučara, pratit ćemo u razvojnoj niti orkestracije i njezinoj vjernoj primjeni na transkripcije za orgulje četveroručno. Osim orkestralnih transkripcija, briljantni kompozitor i improvizator Klarić predstavit će umijeće veoma zahtjevne discipline improvizacije, kaže Koceić.
Festival će biti zatvoren u Bujama, u nedjelju 6. rujna, a završnica je u jutarnjem terminu posvećena mladim nadama te se organizira u suradnji s Srednjom glazbenom školom Ivana Matetića Ronjgova u Puli.
– Svečanu pjevanu prijepodnevnu misu zahvalnicu uveličat će Ansambl Organum Histriae kojeg čine: Patricia Žudetić-sopran, Vilma Grazia Žmak-mezzosopran, Mateo Škabić-tenor, Benjamin Šuran-bas, Letizia Ulika Roce-violina, Anamarija Bukovnik-violončelo). Ansambl je oformljen za potrebe Festivala, a primarna je zadaća promoviranje domaćih talenata. Riječ je o srednjoškolcima i studentima koji svojim pozitivnim djelovanjem i primjerom ”odgajaju”, educiraju mladu, buduću publiku i zaljubljenike u orgulje/nekomercijalnu glazbu općenito te na taj način udahnjuju nov život kulturi u Istri, kažu Koceić i Roce.
Kao krunu Festivala označili su završni koncert, koji “vraća u projekt prvu umjetničku ravnateljicu Festivala, orguljašicu Ljerku Očić uz oboista Branka Mihanovića”. Ovi će uvaženi umjetnici pokazati kako zvuči višegodišnja sinergija oboe i orgulja u bujskoj župnoj crkvi sv. Servula, koju odlikuje impresivna akustika.
Jedan od najznačajnijih dragulja istarske unutrašnjosti, orgulje Nakićevog učenika Gaetana Callida, svojom toplom, veoma pijevnom, talijanskom intonacijom i briljantnim diskantom, omogućuje besprijekorno izvođenje baroknih solističkih orguljskih djela. Također, zbog izrazito ”blagog” principala, koji sjajno imitira gudački ansambl, ovaj instrument nenametljivo podržava i prati ekspresivne i poetične solističke dionice, ističu Roce i Koceić.
Najavljuju i da je u planu, a sukladno epidemiološkoj situaciji, prirediti i izložbu “Dva desetljeća projekta Organum Histriae”. Ova izložba “zamišljena kao mobilni timeline s prvom postajom u Bujama”, a slijedi okrugli stol s temom “Orgulje i orguljaši u Porečkoj i Pulskoj biskupiji – Aktualna situacija i prijedlozi”. U planove ubrajaju i online kviz “Koliko znamo o kraljici instrumenata?” u suradnji s istarskim kvizaškim facebook grupama. Također ističu i dugogodišnje nastojanje uvođenja istarskih kraljica instrumenata u kulturno-turističke itinerere, a to planiraju ostvariti predstavljanjem biciklističko-orguljaške ture “Organum Histriae” s agencijama koje već provode slične ture s poklonicima ciklo-turizma.
– Kroz prvi tjedan rujna istarske će orgulje barem nakratko preuzeti svoje prijestolje kraljice instrumenata, predstavljajući se na najbolje i najinteresantnije načine – solistički, komorno i kao pjevačka pratnja. Svaki posjetitelj može pronaći nešto za sebe, sat vremena putovanja u neko drugo stoljeće ili neki drugi kutak svijeta. Orgulje to jesu – vremenske kapsule, živi spomenici kulture, baština koja se sluša i podsjeća nas na neka druga i drugačija vremena, zaključuju Elena Roce i Vedrana Koceić.