Hrvatska igra za učenje poduzetništva Kesh Up zaslužila međunarodno priznanje
Prije prvih koraka u poduzetništvu, dobro je upoznati se s poslom koji bi mogao čekati na tom putu. Za sve mlade željne učenja, upoznavanje s pokretanjem poduzetničkog projekta može biti poučno i zabavno s igrom Kesh Up, namijenjenom ponajprije srednjoškolcima u dobi između 13 i 18 godina. Nastala u radionici riječkog Kreativnog odjela i na inicijativu Odjela za poduzetništvo Grada Rijeke, igra koja služi edukaciji privukla je međunarodnu pozornost. Stiglo je i priznanje u odabiru MEDEA Awards, u konkurenciji obrazovnih projekata s različitih krajeva svijeta.
Približavajući poduzetništvo kroz igru s pokretanjem poslovnog projekta, riječki Kesh Up pokrenuo je priču za koju se čuje i izvan Hrvatske. U sklopu projekta EnterYOUTH, namijenjenog popularizaciji poduzetništva među mladima, razvoj igre pokrenuo je Odjel za poduzetništvo Grada Rijeke, a njezinom izradom pozabavio se Kreativni odjel, riječka agencija za tržišne komunikacije i multimedijsku produkciju. Kako su u prvom planu mladi, igra će privući ponajprije srednjoškolce željne učenja poduzetništva, s naglaskom na dobnu skupinu između 13 i 18 godina.
Projekt nije bio isključivo hrvatski i ne zadržava se samo na hrvatskom terenu. Financijsku podršku pružio je Operativni program Slovenija – Hrvatska 2007 – 2013, a uz Grad Rijeku, partneri su bili i RRA Porin, Ekonomski fakultet u Rijeci, Šolski centar Ptuj i ZTC Bistra Ptuj. S obzirom na partnerstvo u razvoju projekta, Kesh Up se, uz hrvatski jezik, može igrati i na slovenskom, a pokretanje poduzetničkog projekta vodi sudionika igre u okruženje Rijeke i Ptuja.
Glas o riječkom i ptujskom projektu nije ostao samo u regiji. Kesh Up se našao u odabiru posebno izdvojenih projekata ovogodišnjih MEDEA Awards, s priznanjem za multimedijske projekte različitih usmjerenja kojima je u prvom planu obrazovanje mladih. Uz osam finalista koji će konkurirati za glavnu nagradu, zasebno spominjanje zaslužilo je još 11 projekata iz različitih krajeva svijeta, a u tom društvu svoje mjesto ima i poduzetništvo kroz igru u okruženju Rijeke i Ptuja.
Kako se upoznajemo s poduzetništvom?
Bez puno vremena na raspolaganju, Kreativni odjel pokušao je uklopiti u igru što više obilježja koja bi je učinila što bližom stvarnoj slici, a s time, i što korisnijom za upoznavanje s poduzetništvom. Obavljeni posao približio je Goran Paulin, glavni dizajner igre:
“Kako smo imali vrlo malo produkcijskog vremena na raspolaganju, s oko dva mjeseca za predprodukciju i još toliko za samu produkciju, odlučio sam da ćemo, računajući na moguću buduću nadogradnju, uspostaviti prvenstveno dobre temelje. To je značilo da trebamo razviti fleksibilan ekonomski sustav koji podržava neograničeni broj specifičnih zakonodavstava iako su u igru implementirana samo dva, hrvatski i slovenski, i to rudimentarno”.
Igrač će na početku puta sam odrediti s koliko novca pokreće vlastiti projekt u Hrvatskoj ili Sloveniji, što omogućava upoznavanje s razvojem situacije ako za početak odaberemo premalo ili previše. Na nastavku puta slijedi suočavanje s administracijom, uz proboj kroz labirint kroz koji ponekad nije lako proći, a zatim je na redu okupljanje tima i nabava materijala za početak posla. Pored toga, igrač će trebati ugovoriti poslove i pozabaviti se marketingom za projekt kojim se bavi, a poslovni projekti mogu biti različitih usmjerenja.
Trenutno je dostupno stavljanje igrača u ulogu proizvođača pekarskih proizvoda, lijekova i softvera ili u ulogu trgovca nekretninama i građevinara. No, infrastruktura igre omogućava dodavanje proizvoljnog broja različitih djelatnosti.
Pazite na plaće!
Iako je namijenjena mladima koji se upoznaju s poduzetništvom, igra Kesh Up neće biti jednostavna poput šetnje u parku. Goran Paulin otkrio je dio izazova koji će čekati virtualne poduzetnike:
“S obzirom na strateški karakter igre, definitivno nije namijenjena Flappy Bird publici. Dapače, dobro dođu ‘olovka i papir’ za pratiti kretanje cijena sirovina, odnosno zakone ponude i potražnje pojedinih tržišta kako bi se poslovni potezi vukli u pravom trenutku. Na prvi pogled djeluje jednostavno, ali, kao i pravo poduzetništvo, vrlo brzo se iskomplicira – što zbog odluka igrača, a što i zbog reakcije zakonodavstva u igri na takve odluke. Vrijedi spomenuti da pravosuđe u igri reagira onako kako svi mi očekujemo da reagira u stvarnosti pa neisplata plaća nije nešto što će virtualni poduzetnik prihvatiti kao poželjan oblik ponašanja. :)”
Uz opcije koje se mogu naći u igri, u planu je bilo i još više, ali…
Razvoj igre bio je dosta ‘turbulentan’ utoliko što su ambicije bile jako velike, ali resursi nam nisu išli u prilog. Prvotna verzija ekonomije uzimala je u obzir daleko veći broj parametara pa se zadnjih tjedana predprodukcije rezalo sve što se moglo i imalo smisla srezati kako bi ostatak u produkciji bio izvediv. Dobra vijest je da rezanjem nismo polomili početnu logiku, što znači da sve izbačeno možemo dodati nekom sljedećom prilikom i igračima dodatno iskomplicirati poduzetnički život.
UZ Paulina koji je bio glavni dizajner, na Kesh Upu nije radilo puno ljudi. Glavni programer Marko Vučak je uz pomoć Tee Spinčić i Domagoja Radovčića obavio golemi posao u razvoju igre, a dizajnerica Melina Mikulić pobrinula se da njezin izgled bude što ljepši. Pored toga, pripomogli su i drugi, koje otkriva popis zahvala za sudjelovanje unutar igre.
Kreativnom odjelu ne nedostaje iskustva sa sličnim projektima, poput Urban Junglea, koji služi za upoznavanje s vožnjom na različitim tipovima terena. Bude li novca i vremena, poduzetništvo kroz igru imat će još dovoljno prostora za poboljšanja:
Nadam se da ćemo u budućnosti dobiti priliku raditi na usavršavanju aktualne verzije i pritom realizirati sve početne ambicije – uključivo s onom da pustimo igrača da, u ‘multiplayer modu’, izađe iz ureda i krene u odabir potencijalnog poslovnog prostora u virtualnom gradu. Tko zna – možda je čak i spojimo s Urban Jungle. 😉
Među poteškoćama koje trebaju prevladati, autori igre suočeni su sa zastojem u njezinu pokretanju u svim najpopularnijim internetskim preglednicima. Dok je igra nastajala, u igri je bio i Chrome, međutim, promjene koje je donijela njegova nadogradnja izazvale su da se igra tim putem može pokrenuti samo u zasebnoj ‘web’ aplikaciji poslije preuzimanja proširenja za igranje.
Nažalost, Googleovom odlukom o ukidanju podrške za Unity web player u Chromeu to nam se još pri kraju produkcije donekle obilo o glavu. Dobra vijest je da, čak i ako ili kad izostane podrška alternativnih preglednika, imamo opciju konverzije iz web playera u WebGL, tako da će igra svakako ostati na raspolaganju igračima.
Mogući novi korak za igru bio bi i razvoj mobilne aplikacije. Goran Paulin dodao je da bi se moglo ići i u tom smjeru:
Hoće li se preseliti na mobilne uređaje ovisi prvenstveno o tome hoće li projekt dobiti nastavak. Nadat ćemo se da hoće, a tome možda pomogne i upravo dobiveno MEDEA priznanje.
Želite li se i vi okušati sa svojim poduzetničkim projektom – makar bili stariji od ciljane srednjoškolske skupine virtualnih učenika?
Izvor: http://www.netokracija.com